7 juli 2012 Lees Meer →

WDHP (5): Woef Woef PEC Zwolle

Van de week werd bekend dat Beaphar komend seizoen PEC Zwolle gaat sponsoren. Het diervoederbedrijf uit Raalte was eerder onder andere sponsor van GA Eagles en Roda JC. Een diervoederbedrijf in de voetbalwereld daar zijn best leuke grappen en slogans mee te maken …

Waar begin dit jaar De Graafschap met de sponsor TiTa Tuinmeubelen op de borst speelde, maakte men het in Rotterdam in seizoen 82/83 nog gekker. Sparta werd toen gesponsord door de Efteling. Het Rotterdams Dagblad kopte (nadat het nieuws bekend werd) ‘Sparta gaat in sprookjes geloven’. Ook SC Heerenveen had in de tijd van Foppe de Haan een mooie sponsor: Batavus fietsen. Tijdens het seizoen grapte men dat aanvallen van de Friese ploeg regelmatig ‘spaak’ liepen. Of men het bos werd ingestuurd.

Voordat AZ zijn huidige sponsor had speelde men ook een uitwedstrijd tegen NAC doelloos rond. Men had namelijk geen sponsor en speelde met een vraagteken als shirtsponsor. Men wist het zelf blijkbaar ook niet meer.

Maar goed, terug naar PEC Zwolle. De eerste reclameslogans zie ik komende maanden al tegemoet. Speler Arne Slot en keeper Diederik Boer die op een reclamefolder een seizoenskaart van PEC Zwolle en een zak Beaphar hondenvoer vasthouden met de tekst: “PEC Zwolle en Beaphar daar krijg ik een brok van in mijn keel”. Of een reportage over spits Fred Benson die uitlegt hoe je een vlooienband omdoet, eindigend met de tekst: “Heb jij ook een band met PEC Zwolle en Beaphar?”

Ook zie ik de krantenkoppen al voor me. Als PEC Zwolle na een gretige wedstrijd wordt geanalyseerd door de krant. “PEC Zwolle speelde als een stel gezonde jonge honden.” Of wanneer men in een moeilijke fase zit: “PEC Zwolle probeert punten te hamsteren.” Wanneer de supporters van PEC Zwolle rustig en weinig hoorbaar zijn, kan ik me voorstellen Beaphar bij de ingang van het stadion wat zangzaad gaat uitdelen ..

Oke, alle gekheid op een stokje. Het is mooi dat een Sallands bedrijf PEC Zwolle wil sponsoren. De nieuwe shirts zien er prima uit, met Beaphar als degelijk en goede sponsor. Mocht PEC Zwolle met Beaphar aan het einde van het seizoen in de Eredivisie blijven, dan is men ongetwijfeld zo blij als een hond met zeven staarten …

tom@sallandmagazine.nl

‘Wie de handschoen past’ (WDHP) is een maandelijkse column over voetbal in Salland en verre omstreken. Uitgave 5 (juli 2012)

SportSport